Kontrollera däcken

I bilen är ju däcken den enda kontaktytan man har med vägen, är det undermåliga så kan de orsaka allvarliga problem när man är ute och kör. Av denna anledning bör man regelbundet kolla däckens alla delar för att se till att de inte måste bytas.

Lufttryck

Man bör alltid se till att kontrollera lufttrycket en gång varje månad och helst inför varje längre bilresa man gör. Man kan inte bara gå på utseendet, ett däck kan ha ett lågt lufttryck utan att se platt ut. Detta är något man endast ska göra när däcken är kalla. Vill man veta vilket det korrekta lufttrycket är står det i bilens instruktionsbok.

Mönsterdjup

Mönsterdjupet är mycket viktigt för att undvika olyckor som från vattenplaning. Med mindre mönsterdjup kommer man även få längre bromssträckor och reducerad kursstabilitet. Rekommendationen för mönsterdjup på däck är 1,5 mm för sommardäck och 3 mm för vinterdäck. Om de slitits ned lägre än dessa mått är det dags att byta däck.

Fälgar

Har man köpt eller planerar på att köpa nya fälgar måste man först försäkra sig om att de passar. En fälgs inpressningsdjup påverkar spårvidden och en bredare spårvidd kommer att lägga större påfrestningar på hjullagren. Bilprovningar godkänner praktiskt taget aldrig mer än en 15 mm ökning totalt.

Balansering

Balansering gör man för att undvika vibrationer och det förhindrar onödigt slitage av flera system i bilen. Detta ska inte förväxlas med dragning som uppstår när hjulvinklarna är felaktiga. Balansering utförs med en maskin som kan upptäcka två typer av obalans: statisk och dynamisk. Statisk obalans gör så att hjulet hoppar och dynamisk obalans skapar vibrationer i sidled.

Rotering

Ett sätt att ge däcken något längre livslängd är genom rotering. Detta betyder att man helt enkelt byter plats på däcken, då slitaget på däcken kan variera får man ett jämnare slitage på detta sätt. Rotering är något man helst bör göra var 1 000 – 1 200:e mil.